Dinsdagavond 31 januari was het weer chaos op de Kempense spoorwegen. Door een probleem met de bediening van de wissels was het onmogelijk om de treindienst tussen Lier en Herentals te garanderen. Duizenden reizigers bleven hierdoor uren in de kou staan.




“Problemen met de spoorinfrastructuur volledig uit de wereld helpen is quasi onmogelijk. Reizigers in de kou laten staan zonder een degelijk alternatief aan te bieden is echter onvergeeflijk,” stelt senator Martine Taelman.

“In juni kaartte ik bij toenmalig minister Vervotte al het probleem aan van de slechte coördinatie bij incidenten op het spoor. Tot mijn stomme verbazing bleken er twee afzonderlijke diensten binnen de NMBS en Infrabel verantwoordelijk en waren er geen contracten met busmaatschappijen voor eventuele vervangdiensten.”

Bij de problemen op 31 januari werd geen vervangende busdienst georganiseerd, alhoewel in de stations anders werd omgeroepen. Meer dan 2 uur lang beleven de reizigers dus in de kou staan, zonder dat er een waardig alternatief werd geboden.

“Ik roep de nieuwe minister van Overheidsbedrijven, Paul Magnette, dan ook op om een duidelijke coördinatie bij incidenten op het spoorwegnetwerk prioritair te stellen met één verantwoordelijke dienst, snelle beslissingsstructuren en duidelijke contracten met busmaatschappijen. Enkel zo kan de impact van technische storingen of andere incidenten zo minimaal mogelijk gehouden worden. Reizigers laat je niet zomaar in de kou staan,” besluit senator Taelman.